Розпаковка франшизи, аудит пакету документів
Найпоширенішою причиною розірвання угод франчайзингу є невиправдані очікування стосовно прибутку чи розвитку бізнесу. Тому розуміти як припинити договір з франчайзером (як розірвати угоду) потрібно ще на старті проекту, щоб уникнути проблем і мати змогу екологічно вийти з бізнесу.
Кожен бізнес варто оцінювати індивідуально з врахуванням очікувань і можливостей. Є франшизи, умовно кажучи, за 1 тис.дол, а є 50 тис і вище. Когось влаштує невеличка кав’ярня з прибутковістю в місяць близько 30 тис грн. і двома найманими працівниками-баристами, а хтось бажає відкрити велику медичну лабораторію або щось інше.
Тому, якщо вже з’явилась «хімія» з певним напрямком у бізнесі, і ви себе прекрасно асоціюєте з продуктом, послугою, ім’ям та брендом, варто зробити своє маркетингове дослідження ринку тої локації, де ви плануєте розміщати бізнес, і скласти бізнес-план. Зазвичай в пакеті документів, який надається франшизі, такі дослідження не входять. Але можуть виконуватися за додаткову плату. Чим детальніше і реалістичніше будуть зроблені дослідження, тим точніше ви побачите, що ви можете отримати від цього бізнесу. Ми радимо зробити в бізнес-плані кілька прогнозів: оптимістичний, реалістичний та песимістичний. Також буде корисно запитати у франчайзера інформацію про успішні і неуспішні запуски в різних локаціях.
Перевірка та аналіз пакету документів - розпаковка франшизи
Діагностика франшизи не буде повноцінною без аналізу всіх посібників та інструкцій щодо ведення бізнесу, які отримує франчайзі після укладання договору. На цьому етапі аналізуються документи, що оформляють франчайзингові відносини: посібник з управління та ведення бізнесу (Business book, Franchise book, Операційна книга), посібник із дотримання фірмового стилю (Brand book), книга стандартів для співробітників (Hand book).
Від якості та повноти цих матеріалів залежить і якість тиражування бізнес-системи франчайзера. Оскільки ці матеріали є своєрідною інструкцією з її експлуатації та ефективного застосування бізнесу, важливо отримати від аудитора експертну оцінку їхньої працездатності та рекомендації з доопрацювання.
Рентабельність бізнесу франчайзі прямо пропорційна ефективності франчайзингової програми. Фінансові проблеми франчайзі можуть бути спричинені різними причинами, серед яких відсутність підтримки франчайзера на якомусь етапі роботи, брак маркетингової підтримки, необґрунтовані суми постійних відрахувань та розміру початкових інвестицій. Найчастіше погані фінансові результати виникають через некоректно прораховані операційні витрати франчайзі. Аналіз фінансових показників франчайзингової програми виявить проблеми партнерських підприємств та допоможе зрозуміти причину їх виникнення.
Аудит систем маркетингу - це насамперед аналіз цільової аудиторії, від якої залежить стратегія просування франшизи та успіх франчайзингової програми в цілому, а також аналіз використовуваних каналів просування франшизи та ефективності кожного з них. Також на цьому етапі аудитор має провести аналіз сайту, рекламних та презентаційних матеріалів, що використовуються для просування франшизи та атестацію кадрів, задіяних у процесі просування.
Аудит франшизи може містити безліч інших аспектів, що впливають на ефективність франчайзингової програми. Так, для великих корпорацій це може бути аудит персоналу, що включає перевірку кваліфікації складу менеджерів, що беруть участь у розробці та просуванні франшизи, ступінь їхньої зацікавленості у проекті та персональній мотивації.
Що стосується вибору аудиторського складу, то компанія може залучати як сторонніх експертів, так і може обійтися своїми внутрішніми ресурсами. У цих способів є свої переваги та недоліки. Внутрішні фахівці компанії добре орієнтуються у бізнес-процесах компанії, але часто не знають специфіки та особливостей франчайзингового спрямування. У зв'язку з цим допускають неточності не так в аналізі, як у рекомендаціях та наданих коригуючих діях за результатами перевірки. До того ж аудит, який проводить внутрішні співробітники, часто втрачає об'єктивність оцінки, тому значні недоліки існуючої системи можуть бути втрачені. При зверненні до незалежних консультантів цих проблем можна уникнути. Проте необхідно переконатися у кваліфікованості зовнішніх експертів, їх досвіді та відгуках інших компаній щодо якості їхньої роботи.
Як уже було сказано вище, головна частина аудиту — розробка дій, що коригують, і, при необхідності, внесення змін до загальної стратегії просування франшизи. Тобто, дії та кваліфікація експертів прямо впливатимуть на результат аудиту і, як наслідок, на успішність розвитку бізнесу в цілому.
Саме тому ми пропонуємо провести аудит пакету документів, договору франчайзингу та всіх необхідних інструкцій, карт процесів, досліджень, бізнес-планів перед купівлею. Адже проблеми легше попередити, ніж потім виправляти.