Франшиза: створення, розпаковка та запуск, аудит

Найпоширенішою причиною розірвання угод франчайзингу є невиправдані очікування стосовно прибутку чи розвитку бізнесу. Тому розуміти як припинити договір з франчайзером (як розірвати угоду) потрібно ще на старті проекту, щоб уникнути проблем і мати змогу екологічно вийти з бізнесу.

Кожен бізнес варто оцінювати індивідуально з врахуванням очікувань і можливостей. Є франшизи, умовно кажучи, за 1 тис.дол, а є 50 тис і вище. Когось влаштує невеличка кав’ярня з прибутковістю в місяць близько 30 тис грн. і двома найманими працівниками-баристами, а хтось бажає відкрити велику медичну лабораторію або щось інше.

Тому, якщо вже з’явилась «хімія» з певним напрямком у бізнесі, і ви себе прекрасно асоціюєте з продуктом, послугою, ім’ям та брендом, варто зробити своє маркетингове дослідження ринку тої локації, де ви плануєте розміщати бізнес, і скласти бізнес-план.

Ми радимо зробити в бізнес-плані три прогнози: оптимістичний, реалістичний та песимістичний. Зауважте при виборі франшизи та локації, що, навіть, з песимістичним прогнозом ви маєте бути з прибутком.

Чим детальніше і реалістичніше будуть зроблені дослідження, тим точніше ви побачите, що ви можете отримати від цього бізнесу.

Зазвичай в пакеті документів, який надається для франчайзі, такі дослідження не входять. Але можуть виконуватися за додаткову плату.

Також буде корисно запитати у франчайзера інформацію про успішні і неуспішні запуски в різних локаціях.

Перевірка та аналіз пакету документів - розпаковка франшизи

Діагностика франшизи не буде повноцінною без аналізу всіх посібників та інструкцій щодо ведення бізнесу, які отримує франчайзі після укладання договору. На цьому етапі аналізуються документи, що оформляють франчайзингові відносини: посібник з управління та ведення бізнесу (Business book, Franchise book, Операційна книга), посібник із дотримання фірмового стилю (Brand book), книга стандартів для співробітників (Hand book).

Від якості та повноти цих матеріалів залежить і якість тиражування бізнес-системи франчайзера. Оскільки ці матеріали є своєрідною інструкцією з її експлуатації та ефективного застосування бізнесу, важливо отримати від аудитора експертну оцінку їхньої працездатності та рекомендації з доопрацювання.

Аналіз фінансових показників франчайзингової програми виявить проблеми партнерських підприємств та допоможе зрозуміти причину їх виникнення. Рентабельність бізнесу франчайзі прямо пропорційна ефективності франчайзингової програми. Загалом, фінансові проблеми франчайзі можуть бути спричинені різними факторами, серед яких відсутність підтримки франчайзера на якомусь етапі роботи, брак маркетингової підтримки, необґрунтовані суми постійних відрахувань та розміру початкових інвестицій. Але найчастіше погані фінансові результати виникають через некоректно прораховані операційні витрати франчайзі.

Аудит систем маркетингу - це насамперед аналіз цільової аудиторії, від якої залежить стратегія просування франшизи та успіх франчайзингової програми в цілому, а також аналіз використовуваних каналів просування франшизи та ефективності кожного з них. Важливо уважно провести аналіз сайту, рекламних та презентаційних матеріалів, що використовуються для просування франшизи та атестацію кадрів, задіяних у процесі просування.

Аудит франшизи може містити безліч інших аспектів, що впливають на ефективність франчайзингової програми. Це і відсутність дорожньої карти запуску, відсутність описаних ключових бізнес-процесів за основними напрямками, відсутність інструкцій тощо.

Головна частина аудиту — розробка дій, що коригують, і, при необхідності, внесення змін до загальної стратегії просування франшизи. Тобто, дії та кваліфікація експертів прямо впливатимуть на результат аудиту і, як наслідок, на успішність розвитку бізнесу в цілому.

Саме тому ми пропонуємо провести аудит пакету документів, договору франчайзингу та всіх необхідних інструкцій, карт процесів, досліджень, бізнес-планів перед купівлею. Адже проблеми легше попередити, ніж потім виправляти.

Ви шукаєте франшизу, чи вже придбали, чи хочете створити - ми радо вам допоможемо втілити ваші задуми в життя.

Ви можете написати нам opticorer@gmail.com, зателефонувати +38 (096) 435-56-52 або заповнити форму на сайті.